Czy potrzebne Ci sprzęgło?

Wiele osób wierzy, że sprzęgło podnosi poziom bezpieczeństwa. Ja nie jestem taki pewien.

Rzeczywiście, może ono zapobiec wkręceniu się linek w śmigło podczas przygotowań do startu. To nie jest niebezpieczny wypadek, ale może zniszczyć twój napęd i twoje linki również. Silnik na wolnych obrotach ma zaskakująco dużo mocy. Widziałem już jak linki tną rurki aluminiowe jakby to było masło. Gdybyś miał sprzęgło, nic by się nie stało, ponieważ śmigło nie obracałoby się..

W każdym razie, dość łatwo jest uniknąć wplątania się linek w śmigło podczas przygotowań do startu. Bądź uważny, to tyle. Wyrób w sobie te nawyki a będziesz bezpieczny nawet jeśli twój napęd nie ma sprzęgła:>

1. przygotuj paralotnię
2. rozgrzej silnik na ziemi lub na swoich plecach
3. zgaś silnik i podejdź do paralotni, podepnij karabinki
4. teraz odwróć się o 180 stopni w stronę paralotni, niech linki przełożą się wokół twoich nóg; zrób mały krok na bok i do tyłu
5. trzymaj linki naprężone o twoje nogi
6. teraz uruchom silnik
7. z silnikiem na niskich obrotach odwróć się i startuj

Z drugiej strony, podczas lądowania, silnik bez sprzęgła ma przewagę. Gasisz silnik kilka metrów nad ziemią i lądujesz ze śmigłem, które się nie obraca. Jeśli paralotnia opadnie na ciebie po lądowaniu, jesteś bezpieczny. Gdybyś miał sprzęgło, śmigło nadal obracałoby się swobodnie.

Na pewno będziesz potrzebował sprzęgło, jeśli twój kosz jest delikatny i elastyczny (jak np. w Miniplane). Podczas startu klasycznego, w szczególności jeśli wiatr jest nieco silniejszy, linki paralotni wywierają duży nacisk na kosz. Kosz wygina się do tyłu i przybiera kształt eliptyczny. Wtedy może się zdarzyć, że obracające się śmigło uderzy w kosz i jesteś załatwiony. Zarówno kosz, jak i śmigło będą uszkodzone.

Piloci latający przeloty w termice będą preferować silnik bez sprzęgła. Nawet jeśli silnik będzie wyłączony, śmigło na sprzęgle będzie się obracać jak wiatrak. Kręcące się śmigło wytwarza większy opór niż nieruchome..

Teraz już wiesz, czy potrzebujesz sprzęgło czy nie. Ale czy wiesz też, na ile aerodynamika napędu paralotniowego jest ważna? Aby dowiedzieć się więcej kliknij tutaj >