Ile potrzebujesz mocy?

Oczywiście to zależy od twojej wagi oraz od rodzaju i rozmiaru skrzydła paralotni. Ponieważ jest to przewodnik dla początkujących zakładam, że masz rozmiar skrzydła odpowiednio dobrany do wagi, więc omińmy to na razie.

Jeśli jesteś mocno zbudowany, będziesz potrzebował więcej mocy.

1. Zacznij od 15 KM jeśli ważysz około 70 kg
2. Dodawaj 1 KM na każde 5 kg powyżej 70 kg

To wystarczy, żebyś mógł latać. Generalna zasada brzmi: więcej mocy = więcej fanu. Tak naprawdę tego nigdy nie jest za dużo.

Pilot przelotowy:

Powyższa zasada to dobra wskazówka. Jeśli jesteś lekki, sięgnij po TOP80 lub EOS100. Jeśli twoja waga wynosi około 90 kg, 20 KM pozwoli ci wznosić się z wystarczającym marginesem bezpieczeństwa. To jest minimum, którego potrzebujesz. Teraz pytanie: dlaczego nie mieć więcej? Nadmiar mocy ma swoje zalety i wady.

Plusy Minusy
Krótki rozbieg do startu Większa waga
Szybsze wnoszenie Wyższe spalanie = krótszy czas lotu i dystans
Możliwość latania w przyszłości na bardzo szybkich skrzydłach

Loty na małej wysokości i slalom:

Jest wiele powodów dla których możesz potrzebować więcej mocy. W tej dyscyplinie właściwie mocy nigdy nie jest za dużo. Po pierwsze, małe skrzydła dają więcej fanu, jest więc bardzo prawdopodobne, że z czasem będziesz zmieniał rozmiary na coraz mniejsze. Będziesz latał na paralotni z profilem samostatecznym; one mają mniejszą doskonałość oraz potrzebują więcej mocy. Jeśli teraz latasz na paralotni EN-B o powierzchni 28 m2, to prawdopodobnie za kilka lat zmienisz ją na 18-20 m2 (zawodnicy latają na 15-16 m2). Aby latać szybko będziesz odpuszczać trymery i wciskać belkę speeda. Uwierz mi, będziesz potrzebował dużo mocy.

Po drugie, mocy używa się do oblatywania pylonów. Kiedy już jesteś przechylony w zakręcie, twoim celem jest spowolnić paralotnię i przelecieć jak najszybciej wokół pylonu. Chcesz żeby twoje ciało kontrolowało glajta. Skrzydło na małej prędkości a twoje ciało na dużej oznacza mały promień skrętu. Wtedy mocny silnik szybciej wypchnie cię z manewru. To jest właśnie moment, kiedy lecisz na pełnej mocy niezależnie ile jej jest.

Akro:

Latanie akro jest pełne szybkiego latania góra-dół. Latanie w dół jest bardzo szybkie (spirala, SAT, wingovery, …), więc po krótkiej chwili będziesz znów chciał odzyskać wysokość do kolejnych manewrów. Akro lata się albo z wyłączonym silnikiem albo na pełnej mocy. Z małym silnikiem odzyskiwanie wysokości potrwa wieki.
Akro lata się albo z wyłączonym silnikiem albo na pełnej mocy. Z małym silnikiem odzyskiwanie wysokości potrwa wieki...

Przeloty w termice:

Weź mniejszy silnik. Na początku będziesz potrzebował nieco mocy aby wznieść się w powietrze. Potem go wyłączasz i szukasz termiki.

Wniosek: więcej mocy daje ci więcej możliwości do wypróbowania również innych dyscyplin poza lataniem przelotowym.

Kliknij tutaj aby dowiedzieć się jaki system podwieszenia jest dla Ciebie najlepszy >