Jaki system podwieszenia jest dla ciebie najlepszy?
Według mnie system podwieszenia to najważniejsza decyzja podczas kupowania napędu.
System podwieszenia przekazuje sygnały od paralotni (pozwala czuć paralotnię) i poprawia lub pogarsza handling. Jeśli zechcesz, możesz potem zmienić silnik, ale system podwieszenia jest związany z ramą i uprzężą. Więc podejmij odpowiednią decyzję teraz.
Głównym aspektem związanym z systemem podwieszenia jest umożliwienie przenoszenia ciężaru ciała (balansu ciałem). To określa możliwy zakres sterowania paralotnią poprzez przeniesienie ciężaru ciała na jedną lub drugą stronę. Piloci posiadający doświadczenie w swobodnym lataniu na paralotniach wiedzą, jak cenny jest balans ciałem. Dla innych – poniżej prosta zasada>
1. Jak wybrać napęd ?
2. Jaki jest (będzie) twój styl latania?
3. Ile potrzebujesz mocy?
4. Jaki system podwieszenia jest dla ciebie najlepszy?
5. Standardowe śmigło 125 cm czy większe?
6. Czy potrzebne Ci sprzęgło?
7. Czy aerodynamika napędu paralotniowego jest ważna?
8. Rozrusznik elektryczny czy manualny?
9. Trwałość i naprawy.
10. Transport i podróże z twoim napędem.
2. Jaki jest (będzie) twój styl latania?
3. Ile potrzebujesz mocy?
4. Jaki system podwieszenia jest dla ciebie najlepszy?
5. Standardowe śmigło 125 cm czy większe?
6. Czy potrzebne Ci sprzęgło?
7. Czy aerodynamika napędu paralotniowego jest ważna?
8. Rozrusznik elektryczny czy manualny?
9. Trwałość i naprawy.
10. Transport i podróże z twoim napędem.
Zakręt zainicjowany balansem ciałem i sterówką jest:
- szybszy i ciaśniejszy: zakręt zainicjowany balansem ciałem i sterówką jest dwukrotnie szybszy niż rozpoczęty tylko sterówką.
- bezpieczniejszy: jeśli dodasz balans ciałem, do osiągnięcia takiej samej dynamiki musisz użyć połowę zakresu sterówki. Mniejsze użycie sterówek oznacza mniejsze ryzyko przeciągnięcia paralotni. Wypadki często zdarzają się, kiedy piloci zaraz po starcie muszą wykonać zakręt w stronę odwrotną do przechyłu wymuszanego przez efekt odśmigłowy. Efekt odśmigłowy na pełnej mocy jest bardzo silny i działa jak balans ciałem w „niechcianą” stronę. Paralotnia po starcie leci na małej prędkości oraz dużych kątach natarcia. Szybkie i mocne pociągnięcie sterówki może spowodować przeciągnięcie lub negatywkę. Na małej wysokości jest to ekstremalnie niebezpieczne. Przeniesienie ciężaru ciała bardzo by pomogło.
- bardziej skuteczny: ponieważ używasz mniej sterówek, profil skrzydła jest mniej zniekształcony. Hamowanie zwiększa opór i szybowanie jest gorsze.
- mniej opada: to oznacza, że zakręt jest bardziej płaski i tracisz mniej wysokości. Silne ciągnięcie sterówki powoduje nie tylko przechylenie, ale też zboczenie z kursu. To oznacza, że paralotnia nurkuje i leci w stronę ziemi. Przeniesienie ciężaru ciała powoduje wstępne przechylenie paralotni a zakręt jest ładny i czysty.
Popatrz, przechyl się, pociągnij
Oto dlaczego każdy instruktor paralotniarstwa mówi swoim uczniom:>
1. Popatrz
2. Przechyl się (przenieś ciężar ciała)
3. Pociągnij
Niestety, wiele napędów paralotniowych nie pozwala na balans ciałem – tak, odnoszę się do napędów z wysokim podwieszeniem, gdzie karabinki są umieszczone gdzieś w okolicy twoich uszu i nie masz możliwości przechylenia się. Napisałem kompletny przewodnik o systemach podwieszenia tutaj >.
Tak, jest długi, ale warto go przeczytać.

